OBELEŽAVANJE JUBILEJA: 20 godina Porsche 911 GT3

Ove godine navršava se dve decenije od kako je na Salonu automobila u Ženevi, te 1999. godine, po prvi put predstavljen Porsche 911 u GT3 verziji, koja se do danas, pokazala kao “dobitna kombinacija” kada su u pitanju ljubitelji ovog brenda koji od 911-ice žele “uličnog trkača”

Kako i neće biti pun pogodak kada je u njegovom razvoju učestvovao i legendarni reli vozač Walter Rohrl, koji je svoje bogato iskustvo preneo Porscheovim inženjerima, na čelu sa Rolandom Kussmaulom, trkačkim inženjerom Porsche Motorsport ogranka.

Jednako uspešan kao u prodajnim salonima, GT3 je bio i na trkačkim stazama širom sveta, i to ne samo u Sprint konkurenciji, već i u Endurance šampionatima. Neki od uspeha podrazumevaju pobede na 24 časa Spa Francorchamps, 24 časa Daytone kao i 24 časa Nurburgringa, na kojem je čak sedam puta trijumfovao od 2000. godine.

Zamišljen kao duhovni naslednik legendarne 911 Carrera RS 2.7 iz ’70-ih godina, model 911 GT3 (996) je iz 3,6-litarskog atmosferskog šestocilindarskog boksera oslobađa 360 “konja”, a u rukama Waltera Rohrla, postavio je i tada rekordno vreme za tu klasu automobila, od ispod osam minuta na Nurburgring Nordschleife stazi.

Nakon velikog početnog uspeha verzije 911 GT3, Porsche je nastavio dalji razvoj ovog automoila, te je 2003. godine usledila verzija sa motorom od 381 KS (997), da bi već tri godine kasnije, stigao 911 GT3 sa 415 “konja” koji je posedovao i PASM sistem aktivnog oslanjanja.

Godine 2009. povećana je zapremina motora na 3,8 litara što je rezultovalo povećanjem snage na 435 “konja”, a sa njim je stigao i novi aerodinamički paket koji je povećao tzv. downforce, koji je tada bio čak dvostruko veći u odnosu na prethodnika.

Proslavljajući pola veka postojanja modela 911, godine 2013. Porsche je predstavio novi GT3 (991), ovaj put sa motorom od 475 konjskih snaga, koji je po prvi put stigao “uparen” sa PDK transmisijom sa dvostrukim kvačilom. Takođe, po prvi put je implementiran i sistem upravljanja i na zadnjim točkovima.

Aktuelni model predstavljen je 2017. godine (991.2), koji pokreće novi 4,0-litarski bokser motor snage 500 “konja” koji se “vrti” do 9000 obrtaja, a tradicionalistima je, pored PDK transmisije, ponuđen i klasični 6-stepeni manuelni menjač. Nešto kasnije, iz verzije GT3 RS koja je još aktuelna, “isceđeno” je 520 konjskih snaga.

Potpuno novi 911 (generacija 992) predstavljen je prošle godine, te je logično očekivati da će uskoro, krajem ove ili tokom naredne godine, biti predstavljena i njegova GT3 verzija, ovaj put najverovatnije poktetana turbo motorom, čime se praktično završava jedno veliko poglavlje u istoriji ovog uspešnog automobila.

Đorđe Pavićević/TopSpeed