NASTAVAK TRADICIJE: 6. Memorijal Saita Hadžića

Oko šezdeset vlasnika oldtajmera okupilo se u znak sećanja na najpoznatijeg i najcenjenijeg kolekcionara i restauratera istorijskih vozila kod nas. Memorijal su organizovali porodica Hadžić i Oldtajmer klub Beograd, naš najveći klub starovremenskih vozila, čiji je dugogodišnji član bio Sait Hadžić

Ovogodišnji, 6. memorijal Saita Hadžića 2019 počeo je tradicionalnim okupljanjem učesnika ispred porodične firme HakoS. Zatim su učesnici, poštovaoci rada i dela Saita Hadžića, u koloni odvezli do Ade Ciganlije, njih oko šesdeset, gde su se kružno parkirali oko Hadsona Super Six iz 1927. To je automobil koji je Sait kupio u Americi 2010. godine, a čija je kompletna restauracija, do zadnjeg šrafa, vrlo komplikovana, završena prošle.

Sait Hadžić (Bijelo Polje 1941. – Beograd 2014.) bio je najpoznatiji i najcenjeniji kolekcionara i restaurater istorijskih vozila, oldtajmera, kod nas. Kroz njegovu radionicu prošla su brojna starovremenska vozila, neka su se zadržala u kolekciji, a neka su razasuta po svetu. Sve njih karakteriše vrhunska restauracija, do najsitnijih detalja i vraćanje u prvobitno stanje, originalno, stanje kao da su sišla sa proizvodnih traka. Porodičnu tradiciju nastavlja sin Saša Hadžić (1970.), a i naredne generacije polako stasavaju.

Na skupu je bio prisutan i Mercedes-Benz 190 SL iz 1959., jedan od mnogobrojnih vrhunskih rezultata restauracije Saita Hadžića. Kada sam se pre mnogo godina na nekom skupu sa tašnom preko ramena nagnuo nad tim automobilom da pogledam unutrašnjost, Sait me je opomenuo da to ne radim, svaka tašna ima male metalne delove, svaka košulja ima dugmad, svaka ogrebotina zahtevala bi farbanje, a to košta...

Inače, taj automobil Mercedes je lansirao 1955. kao jeftiniju verziju sportskom slavom ovenčanog modela 300 SL, lansiranog 1954. čime su oni postali rodonačelnici Mercedesove klase SL. Na skupu su mu pravila društvo „mlađa braća“, modeli iz serije R107, 450 SL predstavljen 1973. i 500 SL predstavljen 1980. - oba sa velikim V8 motorima prvenstveno rađeni za tržište „preko bare“. Takav motor ugrađen je i u Mercedes-Benz 280 SE 4.5 iz 1970. Željka Pantovića, verziju rađenu za američko tržište, sa automatskim menjačem i kožnim sedištima.

Branko Bogdanović iz Novog Sada došao je sa automobilom Willys Knight iz 1927. godine, a vlasnik muzeja motocikala iz Pančeva, Dragan Markušev, došao je sa automobilom Pontiac Six iz 1928. Od američkih vozila mogli su se videti još Cadillac Series 62 iz 1950., Buick Roadmaster iz 1950. Milan Pupovca, automobil koji je poslužio kao uzor za jednog od junaka crtanog filma Walt Disney-a, kao i Chevrolet Corvette C1 Convertible iz 1960.

Veliku pažnju privukao je luksuzni Citroen DS 23 Injection Electronique, najsnažniji iz DS serije, za kojeg se posebno zainteresovao Milovan Vračević, poznati kolekcionar Citroenovih vozila, koji u vlasništvu ima modele ID, DS i SM.

Redovni učesnik skupova starovremenskih vozila, čika Branko Dragojević, došao je sa svojim autobusom IMR Pionir iz 1950. Njegova osnova je kamion IMR Pionir koji je po licenci fabrike Praga iz Čehoslovače, osnovane 1907. u Austrougarskoj, kamion Praga RN, 1938. godine počela da sklapa, kasnije i proizvodi, Industrija motora Rakovica (IMR).

Po odluci tadašnjeg Ministarstva teške industrije proizvodnja je prestala 1950. godine. Preseljena je u Sloveniju, u Maribor, gde je fabrika po imenu Tovarna Avtomobilov Maribor (TAM) proizvodila kamion TAM Pionir. Čika Branko i njegov autobus svojevremeno su dobili posebnu pozivnicu firme Praga za proslavu velikog jubileja, a put do Praga, glavnog grada Češke, na točkovima je protekao bez problema, za oboje.

Retki Volkswagen Golf II Country 4x4 iz 1990. godine bio je predhodnica nečega što postaje vodeći trend u automobilskoj industriji – krosovera, a rađen je u saradnji sa čuvenim austrijskim Steyr-Daimler-Puch, ekspertom za pogon na svim točkovima.

Bio je prisutan još jedan Volkswagen i to Santana GX (B2), koji je počeo s proizvodnjom 1983. i postigao je veliki uspeh na tržištu Kine, gde je organizovana i proizvodnja. Bilo je i nekoliko rođaka iz VW koncerna, sportskih modela Porschea, kao što su Carera 4S i 944 Cabriolet.

Zapažen je bio i Opel Rekord B 1700 iz 1966. Nikole Andrejića iz Omoljice, takođe učesnika skupova širom regiona, dok je najmanji, ali i jedan od najsimpatičnijih bio FIAT 500 iz 1968. Branka Mudrenovića.

Događaj je pored interesantnih starovremenskih automobila obeležila i dobra atmosfera, pa je 6. memorijal Saita Hadžića na pravi način nastavio tradiciju održavanja godišnjih skupova u čast ovog poznatog kolekcionara i restauratera.

Ljubomir Ivanović