NA VRATIMA RAJA: Posetili smo Worthersee 2019!

Tokom maja i juna meseca automobilski entuzijasti, pretežno oni sa tjuniranim automobilima iz VW grupacije, okupljaju se oko jezera Worthersee u Austriji. Posetili smo ovu neobičnu manifestaciju kako bismo vas bliže upoznali sa atmosferom, a na put od 621 kilometar uputili smo se sa Volkswagen T-Roc

Svaki istinski zaljubljenik u automobile čuo je za jezero Worthersee jer se ovde održava skup za koji se odomaćio i naziv „GTI Treffen“, odnosno GTI za upoznati. To ništa ne čudi, jer druženje entuzijasta sa vozilima iz VW grupacije datira s početka 80-ih godina, kada se mala grupa zaljubljenika okupila u gradu Reifnitz, nedaleko od Vrbskog jezera (Worthersee) u Austriji.

Tako je sve počelo, a od tada, broj učesnika je stalno rastao, što je uzrokovalo da i poklonici drugih brendova uvrste manifestaciju u kalendar. Iako se spletom okolnosti poseta ovog, već tradicionalnog okupljanja, proteklih godina nikako nije uklapala u naš raspored, ove 2019. pronašli smo odgovarajući trenutak da posetimo ovu popularnu i po mnogo čemu jedinstvenu manifestaciju.

Jasno je da ovde pažnju ne privlače standardni, svakodnevni automobili, već tjunirani, tj. prerađeni i modifikovani modeli, kako spolja (karoserija), tako i unutra (agregat). Kada već nismo mogli da otputujemo na događaj sa nekim Golfom GTI, da bismo se bar malo uklopili u sveopštu VW maniju, naš izbor za putovanje pao je na Volkswagen T-Roc.

Kompaktni SUV na MQB platformi dužine 4,23 metra prkosi svemu što se tamo može videti, a to su po pravilu spušteni automobili sa velikim felnama koje često zalaze ispod ruba! Međutim, uz određene modifikacije sve je moguće, te ćemo našeg T-Roca ovog puta posmatrati kao kanvas, prazan papir koji ćemo obojiti, ali za početak krenimo po inspiraciju!

Putovanje započinjemo iz Beograda i okretanjem ključa već planiramo sledeće stajanje, jer 1.0-litarski agregat od 116 „konja“ ne deluje kao idealan izbor za otvoreni put, pogotovo kada se uzme u obzir aerodinamika jednog SUV-a. Međutim, iznenađenje! Pri brzinama od 120–130 km/h, mi uveliko prolazimo Ljubljanu i dok se još rezerva nije upalila, zaustavljamo se da sipamo gorivo.

Staje nepunih 40 litara, a bord pokazuje potrošnju od 6,6 litara. Zadovoljni nastavljamo i na kratko se zaustavljamo kod Bleda. Pauza dobro dođe, a valja i proveriti da li su i dalje tu najbolje krempite. Jesu! Krećemo dalje…

Ubrzo ulazimo u Austriju, a jezero Worthersee nalazi se veoma blizu granice. Kako se približavamo, imamo šta i da vidimo. Svaki treći automobil je „normalan“,tj. u standardnom fabričkom izdanju koje nije neka specijalna edicija ili tjuning. Ostalo su modifikovani Audiji RS6, ima i predstavnika BMW-ovog M odeljenje, Golfova svih generacija, prerađenih i prilagođenih ukusima vlasnika…

Od onih koji posećuju manifestaciju godinama, dobili smo preporuku da smeštaj potražimo blizu elitnog mesta Velden, koje je na drugom kraju jezera u odnosu na veći grad Klagenfurt. Iako je udaljenost između nepunih 25 kilometara, zbog gužve treba pametno postupiti. Zbog toga, naš izbor bilo je mesto do Veldena, po nazivu Portschach. Da, i mi smo slomili jezik!

Kako satnica ili raspored događanja ne postoji, sve što treba da uradite je da kliknete na instagram lokaciju Worthersee i tamo pogledate gde su dešavanja. Tada upadate u problem, jer ona su svuda, bukvalno svaki parking, pa i onaj od supermarketa okupiran je jedinstvenim automobilima. Odluka je teška... Ipak, u momentu našeg boravka, tema dana bio je takozvani XS Car Night događaj, te smo se uputili ka njemu.

Kao što samo ime kaže, noć, odnosno kasno popodne je vreme početka, međutim, pametan savet bio je otići u vreme prijema učesnika, oko 12 sati, kako bismo sagledali veći broj automobila bez prevelike gužve koje stvaraju posetioci. Tako smo i uradili, a tačka okupljanja bila je jedna obična samouslužna perionica. Stajemo sa T-Rocom u red, a oko nas euforija. Nema niti jednog “običnog” automobila!

Tu su Carrere, M “Trojke“, Golfovi GTI, Audiji RS i još mnogo „sportista“, kako novijih, tako i starijih generacija. Većina je na ogromnim felnama marki BBS ili Rotiform, sa modifikovanim oslanjanjem kako bi automobil „ležao“ što bliže tlu. Ulaz u hangar gde se skup održava udaljen je ulicu daleko, te parkiramo nedaleko i posmatramo nadolazeće automobile više sati.

Videvši sve što XS Car Night ima da ponudi, „pakujemo“ se u našeg SUV-a zajedno sa prijateljima, koji su ostavili svoje „ljubimce“ parkirane na manifestaciji, pa odlazimo u HP Drive Tech firmu koja se bavi proizvodnjom i ugradnjom modifikovanog oslanjanja za sve vrste vozila. Četiri odrasle osobe u naizgled malom T-Rocu nisu predstavljale problem, štaviše, svi smo imali više nego dovoljno mesta, a mali turbo agregat nije imao poteškoća da nas „nosi“ na ovoj kraćoj relaciji.

Stižemo u HP Drive Tech firmu koja je uoči skupa pozvala svoje klijente i njihove prijatelje da im se pridruže na privatnoj „roštilj“ žurci. Opet, puno automobila, pretežno sa vazdušnim oslanjanjem, krase dvorište. Pažnju nam odvlači potpuno novi Audi A6 Avant, kupljen svega nekoliko meseci ranije, ali je to ostavilo dovoljno vremena vlasniku da kompletno izmeni njegov izgled. Uz piće, burgere i dobru atmosferu razmenjivali smo iskustva sa ekipama iz Austrije, Engleske, Nemačke, Švajcarske, Francuske…

Pada mrak i vreme je za polazak u Velden. U ovom mestu je glavno dešavanje noću, budući da se tu nalaze kafići uz ulicu kroz koju paradiraju automobili. Ako tuda niste prošli, kao da niste ni bili na skupu. Već pri samom ulazu u grad svi trotoari, dvorišta i pločnici ukrašeni su parkiranim vozilima, a to se nastavlja skroz do drugog kraja Veldena. Kazino u centru je ipak srž dešavanja, a preko puta njega se nalazi garaža u kojoj se za 1 evro po satu može parkirati.

Turiranje, pucanje iz auspuha, poneko „potpisivanje“ gumama je nešto što neumorna masa pored ulici može da vidi. Zvuči čudno, nebezbedno i primitivno, bez neke poente, ali ovo morate da doživite kako biste razumeli… Naravno, policija je prisutna i svako nedolično ponašanje strogo je kažnjeno, pa i bahato parkiranje (kazna oko 20 evra), ali to je cena za koju su neki spremni da plate.

I narednih dana, koliko smo ostali, scenario se ponavlja. Popodne neki parking u okolini jezera, a uveče Velden. Kako putujete po prelepim predelima Austrije, nije redak prizor da primetite grupu ljudi u ribarskim stolicama kako posmatraju prolazak automobila. Za one koji im se dopadaju podižu palac gore, aplaudiraju i dive se, ostale samo pogledom isprate.

Primetićete da ni u jednom momentu nismo spomenuli tačan datum kada treba posetiti manifestaciju. To je zato što on zapravo i ne postoji, tačnije postoji, ali to nije vreme kada treba posetiti jezero. Zapravo, zvanični datum privuče mnogo turista koji ne razumeju da se automobili gledaju očima, te vlasnici često nalaze ogrebotine od naslanjanja i slično.

Zbog toga, idealno je otići dve nedelje pre ili posle zvaničnog datuma (29. maj u 2019. godini), jer upravo tada dolaze najređi i najluđi primerci. Takođe, ovo ne treba shvatiti kao neki „tjuning šou“, budući da nema dodirnih tačaka sa takvim manifestacijama. Worthersee je jedinstven u svakom pogledu i okuplja veliki broj entuzijasta i automobilskih stručnjaka. Zbog toga, verovatno da naredna godina neće proći bez našeg prisustva. Do sledećeg puta…

Aleksandar Savin/TopSpeed