MAŠINA IZ SNOVA: Koenigsegg Jesko

Potpuno novi automobil iz Kenigseg manufakture, hipersportski „jesko“ Sa maksimalnom brzinom od 300 milja na sat (483 km/h) obara rekorde i sa titulom najbržeg automobila kruniše 25 godina postojanja švedske kompanije

Pre tačno četvrt veka, sada već gotovo davne 1994. godine, u švedskom gradu Angelholm, osnovana je kompanija Kenigseg Automotiv AB. Osnivač ove, kasnije će se ispostaviti, izuzetno napredne, uspešne i nadasve vizionarske kompanije bio je izvesni Kristijan fon Kenigseg golobradi 21-godišnji mladić koji je sebi zacrtao „ispunjenje sna“ razvoja i proizvodnje supersportskih automobila svetskog renomea. Ono što se mnogima tada činilo kao još jedan „dečački san“, ispostavilo se da je bilo daleko više od toga – 2002. je „rođen“ prvi supersportski model „CC8S“, nekoliko godina kasnije usledio je daleko poznatiji „CCX“, da bi 2009. model „CCXR“ bio krunisan od strane čuvenog američkog Forbs magazina koji ga je proglasio za jedan od najatraktivnijih automobila na svetu.

Prestižni sportski modeli su nastavili da se ređaju – ubrzo je stigao solarni koncept „kuant“, zatim „agera“ u nekoliko različitih verzija, ultimativni „kenigseg uan:1“, nakon njega i „regera“, da bi ove godine, na Salonu automobila u Ženevi, zvanično bio predstavljen potpuno novi automobil po imenu „jesko“, kojim je ujedno obeleženo i 25 godina postojanja kompanije.

Koncipiran da nasledi „ageru“, te uz aktuelnu „regeru“, koja je više Grand Tourer nego li trkački automobil, bude ultimativno „oruđe“ na stazi, model „jesko“ je svoje ime dobio po Kristijanovom ocu, koji je te davne 1994. godine dobar deo svoje ušteđevine, nakon prodaje „privatnog biznisa“, „upumpao“ upravo u Kenigseg manufakturu, a punih pet godina i vodio kompaniju te postavio temelje onoga šta ona predstavlja danas.

Drugim rečima, „jesko“ predstavlja „krunu“ ponude sada već svetski etablirane kompanije koja je za manje od četvrt veka postala sinonim za hipersportske automobile. Samim tim, jasno je da „jesko„mora da opravda ime, ali i sve ono što je „agera“ postigla svojih devet godina na tržištu.

Vizuelno, ovde se više ne radi o evoluciji odlazećeg modela, kako je to često bio slučaj ranije, već je novitet primetno drugačiji u odnosu na „ageru“, pa čak i „regeru“, koja se paralelno s njim, nalazi u ponudi. Već na prvi pogled je jasno da je ovo automobil čije je „prirodno stanište“ trkačka staza, budući da je aerodinamički paket više nego ozbiljan, počevši od velikog splitera napred, preko ekstraktora i usmerivača vazduha u „nosnom“ delu vozila, pa do velikih deflektora ispred zadnjih točkova i impresivnog repnog spojlera koji je izuzetno širok kao i sam automobil.

Prema podacima kompanije, pomenuti aero-paket, pri brzini od 275 km/h, obezbeđuje čak 1000 kilograma (da, čitavu tonu!) pritiska na podlogu, što je za oko 30% više u odnosu na model „uan:1“ te je jasno da je ovoliki „downforce“ namenjen prvenstveno trkačkoj stazi i postizanju što boljeg vremena po krugu. Čak su i spoljašnji retrovizori u funkciji aerodinamike te obezbeđuju oko 20 kilograma pritiska. Sve to zvuči još impresivnije ako imamo u vidu da Jesko teži svega 1.420 kilograma! No, da su u Kenigsegu mislili „široko“ potvrđuje i činjenica da je paralelno sa ovom, razvijena i tzv. „low-drag“ verzija, odnosno ona sa manjim otporom vazduha i nešto „skromnijim“ aero-paketom, koja će biti prikladnija svakodnevnom saobraćaju.

Jedno impresivna je i mehanika, odnosno pogonski sistem i podvozje ovog hiperautomobila. Za pogon je odabran unapređeni 5,0-litarski V8 twin-turbo agregat, koji pri korišćenju standardnog bezolovnog benzina, oslobađa 1.280 konjskih snaga, dok se upotrebom E85 etanola, snaga diže na čak 1.600 „konja“! Još impresivniji je podatak o maksimalnom obrtnom momentu, koji pri 5.100 obrtaja u minutu iznosi čak 1.500 Nm, dok je u rasponu od 2.700 do 6.170 o/min, dostupno više od 1.000 njutnmetara u svakom trenutku. U Kenigsegu su u cilju eliminisanja „turbo rupe“ čak išli do toga da su patentirali jedinstveni sistem ubrizgavanja vazduha pod pritiskom od 20 bara u sistem turbo punjača koji ih „zavrti“ i obezbeđuje trenutni odziv kada je to neophodno.

Ipak, možda i najveći tehnološki „dragulj“ jeste potpuno nov, u Kenigsegu razvijen sistem transmisije koji nosi naziv LST (Light Speed Transmission). Reč je o 9-stepenom DCT menjaču, s tim da ovde, umesto dvostrukog kvačila, imate čak sedam spojnica! Ako se pitate zašto, pa zbog toga što LST menjač sada omogućava gotovo trenutni prenos u željeni stepen prenosa, bez čekanja na sinhronizovanje, te tako, recimo, možete krstariti u 8. ili 9. stepenu, a zatim selektovati minimalni moguć, u cilju što boljih performansi, a računar će sam, u trenutku odabrati, primera radi, treći stepen prenosa i jurnjava može da počne!

Uz to, Kenigseg je u „jesko“ ugradio i sistem aktivnog upravljanja zadnjim točkovma koji se, u zavisnosti od brzine kretanja vozila, ali i ugaone brzine, ugla zakretanja volana, broja obrtaja motora, kao i još nekoliko drugih parametara, zakreću za do tri stepena u jednom ili drugom pravcu, obezbeđujući bolju voznu dinamiku, veću agilnost i stabilnost. Inače, za prenos snage na podlogu brinu se Mišelin Pilot Sport Kup 2 pneumatici, isti oni s kojima je „agera RS“ postigla čak pet svetskih rekorda u brzini. Opciono, isključivo za suv asfalt, na raspolaganju su i supersportski Pilot Sport Kup 2 R pneumatici, koji obezbeđuju još bolje prianjanje, a samim tim i bolje performanse. A kada smo kod performansi, treba reći da su one još uvek teoretske, tj. tek će se utvrditi tokom realnih testova. Simulacije pokazuju da low-drag verzija dostiže maksimalnu brzinu od fantastičnih 483 km/h! Samim tim, onda i ne treba da čudi podatak da je kompletna proizvodnja modela „jesko“ od svega 125 primeraka već unapred rasprodata, bez obzira na astronomsku cenu od čak 2,5 miliona evra po primerku!

Đorđe Pavićević/TopSpeed