GERMANI NA ČELU KARAVANA: Prodaja vozila na tržištu EU

Sa ulaskom u 2020. stigao je „završni račun“ za prethodnu godinu. Izveštaj udruženja evropskih proizvođača automobila ACEA daje odgovore na pitanja ko je koliko automobila prodao na tržištu EU koje obuhvata 27 zemalja članica. Generalno, čini se da nema krize većina beleži porast prodaje, doduše ne spektakularan, ali sasvim dovoljan za „miran san“

Evropsko udruženje proizvođača automobila ACEA objavilo je izveštaj o prodaji na tržištu EU za proteklu godinu. Na čelnoj poziciji ove godine, kao i prethodnih, suvereno se ustoličio div iz Volfsburga, Volkswagen grupa sa „saradnicima“ iz Ingolštata, Štutgarta, Mlade Boleslave i španskog gradića Martorela.

Od januara do decembra protekle godine, VW, Audi, SEAT i Škoda ukupno su kupcima isporučili 3.735.099 vozila, a prema očekivanju predvodnik ovog uspešnog karavana je VW sa 1.715.366 prodatih vozila. Ipak, ako bi se poredak posmatrao kroz rast prodaje, VW bi bio na začelju (0,3 %), dok pobednički barjak nosi Porsche. Sportska marka iz Štutgarta, najviše zahvaljujući SUV modelima Cayenne i Macan uspela je da podigne lestvicu na svom evropskom računu za respektabilnih 13,5 procenata – prodato 66.192, spram prošlogodišnjih 75.149 auta.

Posebno efikasni u ovoj grupi bili su i Španci sa prodatih 492.356 vozila (+11,8 %). Modeli Škode pronašli su 713.218 kupaca (rast 4,2 %), dok je Audi napredovao za 2,3 odsto što znači da je u EU prodao 715.780 prodatih automobila. Zanimljivo je, dakle, da su svi „igrači“ ovog koncerna zabeležili rast prodaje.

Iza Grupacije VW po ukupnoj prodaji plasirao se francusko-nemački triling – PSA grupacija u kojoj su Peugeot, Citroen sa svojom premijum filijalom DS i Opel. Prodali su zajedno 2.433.781 automobil, ali su postigli slabije rezultat nego lane. Naime, prodaja im je opala za 1,1 odsto zahvaljujući Pežou (-0,4%) i Opelu (-7,6%). Ipak Sitroen drži „glavu iznad vode“ sa porastom 6,6 %, dok je njegov luksuzni brend DS u plusu 10,2 %.

Prema očekivanju, na trećem mestu je Renault grupa sa brendovima Renault, Dacia, Lada i Alpina. Francuzi su prošle godine doterali do brojke od 1.631.512 prodatih vozila i ostvarili rast od 1,1 odsto. Prema očekivanju, kola je vukao Renault sa 1.049.498 automobila, ali je to slabiji rezultat za 3,5 procenata nego 2018. godine. Dacia beleži rast od čak 10,4 odsto (572.813 prodatih vozila), a najveći skok ostvarila je Alpina. Doduše, startovala je sa niske pozicije, ali ipak, rezultat od 4.274 prodatih sportskih Alpina je za svaku pohvalu.

Korejska Hyundai grupa itekako može da bude zadovoljna jer je poboljšala prošlogodišnje rezultate za 2,8 odsto. Hyundaji je prodao 546.100 automobila (rast 3.5 %) dok je KIA sa prodatih 493.899 kola ostvarila rast od 2,1%. BMW grupa sa brendovima BMW i MINI u prošloj godini uspela je da premaši brojku od milion prodatih vozila i da sa ukupno prodatih 1.000.452 vozila nadmaši večitog rivala iz Štutgarta, Dajmler grupu. Pojedinačno BMW je isporučio 795.474, (rast 2.2 %), a Mini je dodao svojih 211.158 „komada“ (pad od 0.1 %).

Ipak, Mercedes je sa 984.781 automobil pojedinačno posmatrano ostavio BMW daleko iza sebe, dok je Smart sa 112.767 vozila zabeležio značajan rast od 16,6 odsto, doprinevši da Dajmler grupa završi godinu sa 984.781 prodatih vozila u EU. Američki proizvođač, odnosno njegova evropska filijala iz Kelna beleži pad od 1,3 procenta, ali ipak „plavi oval“ je u 2019. stigao do 948.057 novih kupaca u EU.

Po obimu prodaje, sledeće mesto na skali zauzima FCA grupacija koju prati zabrinjavajući pad. Prodaja se srozala za 7,3 odsto pa u italijanskom koncernu sigurno ne mogu biti zadovoljni, iako brojke nisu zanemarljive. Naime, 928.873 prodatih vozila nije malo, ali je bilans iz 2018. bolji za 70-tak hiljada automobila (1.001.864). Pojedinačno, FIAT je „udomio“ 651.080 svojih modela (-7.2 odsto), Džip beleži 161.835 svojih (-1.1), dok Lancia-Chrysler ima rast od čak 20,7 odsto u odnosu na prethodnu godinu (prodato 58.903 auta). Najlošije je prošao Alfa Romeo sa drastičnim padom od 35,6 procenata! U 2019. nekada slavna sportska marka zaustavila se na 50.830 prodatih automobila, za razliku od 2018. kada je na konto upisala 78.946 vozila.

Uspeh beleži i švedski Volvo kojem je ovo bila rekordna godina sa 705.452 prodatih vozila globalno (+9,8 %). U EU su prodali 323.293 vozila i zabeležili rast prodaje od 7,5 procenata zahvaljujući novim modelima pre svega kompaktnom SUV-u XC40, a zatim i nešto većem XC60.

Manje uspešni bili su članovi Jaguar Land Rover grupacije sa padom prodaje od 4,5 odsto, od čega je Land Rover kalirao za samo 1 procenat (prodao 147.357 vozila), dok je Jaguar zaostao za 11 procenata u odnosu na lanjski rezultat (prodao 71.630 vozila).

Među japanskim proizvođačima kolo vodi Toyota grupacija. Rast od 4,9 odsto u apsolutnim iznosima znači 767.903 prodali su vozila, od toga Toyota je zaslužna za 713.773 (rast 3.9 %), dok je njen luksuzni kompanjon Lexus sa 54.130 svojih modela dobro povukao napred, ostvarivši rast u odnosu na prethodnu godinu od čitavih 20,1 odsto.

Nissan, međutim, nema razlog za zadovoljstvo. Japancima je prodaja opala za čitavih 19,6 procenata u odnosu na 2018. godinu. Prodali su samo 380.982 vozila, u odnosu na prethodnih 473.813. Mazda je bila znatno uspešnija od svog komšije iz Jokohame sa rastom od 1,3 odsto i prodatih 246.788 vozila.

Treći Japanac, Mitsubishi, uspešno je poslovao na Starom kontinentu sa rastom prodaje od 3,4 odsto i 138.003 prodata vozila, dok Hondi ne cvetaju ruže pad je evidentan i iznosi čak 10,5 procenata, uz brojku od 116.945 prodatih automobila. Na osnovu parametara prodaje može da se zaključi da krize, o kojoj se u poslednje vreme sve više govori, još uvek nema. A da li će tamni oblaci koji su se pojavili na horizontu izazvati nepogode, pokazaće vreme.

Uroš Dedić/TopSpeed

PADAJU REKORDI
Da bogati postaju sve imućniji i da je sve više takvih, svedoče rekordni bilansi premijum proizvođača. Tako je Mercedes-Benz širom sveta u 2019. godini podigao prodaju za 1,3 odsto sa 2.339.562 prodatih automobila, što je za marku iz Štutgarta najbolji rezultat svih vremena.

Bavarcima takođe cvetaju ruže – BMW je proteklu godinu završio kao rekordnu sa 2.168.516 prodatih vozila širom sveta, što predstavlja rast od 2% u odnosu na 2018. Rolls-Royce je prvi put u istoriji premašio cifru od 5.000 prodatih automobila (5.152), a za skok prodaje od 25,4 odsto najveće zasluge odnosi SUV Cullinan.

Isto važi i za Lamborghini Urus koji je u najvećoj meri uticao na to da italijanski proizvođač supersportskih automobila podigne prodaju za čak 43 % i 2019. okonča sa 8.205 prodatih automobila. Protekla godina bila je rekordna i za Porsche koji je stekao poverenje 280.800 kupaca.