F1 TEHNOLOGIJA U SERIJSKIM VOZILIMA: Električni turbo-punjač iz Mercedes-AMG

Inovativna tehnologija tzv. električnih turbo punjača koje Mercedes-AMG koristi u Formuli jedan, uskoro stiže i u automobile namenjene redovnom saobraćaju

Formula 1, kao vrhunac auto-sporta, do sada je nebrojeno puta “prenela” svoje tehnološke inovacije i do “običnih” korisnika, odnosno u vozila namenjena redovnom saobraćaju, a najnoviji “gedžet” koji uskoro treba da debituje u serijskoj proizvodnji jeste tzv. električni turbo punjač.

Zapravo, u pitanju je i dalje klasični turbo punjač na izduvne gasove, ali koji, u cilju smanjenja “turbo rupe” i povećanja odziva, dobija pomoć malog 48-voltnog elektromotora koji se nalazi na vratilu, između kompresora i turbine.

Turbo punjač sa električnom “asistencijom” nije novina, sam po sebi, i Mercedes već koristi jedan sistem na 3,0-litarskom šestocilindarskom motoru kod AMG 53 verzija, ali je, kako se navodi, ovaj novi sistem znatno usavršeniji, a razvijen je u saradnji sa proizvođačem turbo punjača, kompanijom Garret Motion.

Inženjeri AMG-a tvrde da će novi turbo punjač moći da se “vrti” i do 170.000 obrtaja u minutu, pri tome obezbeđujući osetno veći protok vazduha do agregata. Takođe, sam turbo punjač i prateća elektronika biće povezani sa sistemom hlađenja motora, u cilju održavanja optimalne radne temperature.

Kako je saopšteno, novi turbo punjač trebao bi da se uskoro nađe u unapređenim verzijama AMG-ovih motora od 2,0 litre, koji koristi, na primer, A 45 AMG, ali i u 4,0-litarskom V8 biturbo motoru koji pokreće najsnažnije Mercedesove modele.

Đorđe Pavićević/TopSpeed