AKTUELNO Ekologija: Držanje za Vazduh!

Sve dok se ne uvede politika "zagađivač plaća" i rigorozna kontrola, u Srbiji neće biti čistog vazduha!

Verovatno se ovih zimskih dana često zapitate u kom pravcu ide Srbija? Odgovor je jednostavan... U pravcu - groblja!

I to možete shvatiti višeznačno, ako pogledamo generalnu situaciju u društvu i ekonomiji, ali i u okviru ovog našeg "resora" automobilske industrije i poslova oko nje. Kada pogledate zvanične podatke Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova o broju novoregistrovanih automobila i lakih komercijalnih vozila kod nas situacija vam se neće možda učiniti tako tragičnom, ali... To 31.601 vozilo, zaključno sa novembrom, pa čak i ako dodamo decembar i pretpostavljenu prosečnu prodaju od oko još 3.000 komada i dalje naše tržište čini smešno malim, jer, ipak, smo mi "ekonomski tigar na Balkanu, pa i u Evropi".

No, šalu na stranu sve i da u 2019. godini bude prvi put registrovano, pazite ne prodato, već prvi put prijavljeno u MUP-u i 35.000 vozila mi nemamo razloga za optimizam! Zašto, pitate se? E pa zato što na tu cifru dolazi "armija polovnjaka". U proseku više od 12.500 mesečno, tako da bi ovu godinu mogli da zaključimo sa blizu 150.000 uvezinih polovnih vozila! I to možda ne bi bio toliki problem da više od 80 % njih nisu standarda Euro 3 i Euro 4. Dakle, starija od 10 godina i to uveliko, mada i tu ima kurioziteta.

Ima tu čak i "oldtajmera", ako se to tako može zvati, koji su proizvedeni još pre 1999. godine kada nisu postojali nikakvi standardi! Međutim, u Srbiji ima blizu 200 po prvi put registovanih primeraka i iz ‘80-ih, pa i ‘70-ih godina prošlog veka. I zaista me zanima, kako je to ušlo u našu zemlju, kako prošlo sve procedure, provere, konačno i tehnički pregled, pa uredno registovano u jednom ovako "uređenom sistemu" kao što ga predstavlja naša vlast?!

Opet, to je relativno mali broj u poređenju sa onim glavnim zagađivačima, a po nekim podacima na našim putevima se trenutno vozi više od 465.000 vozila starijih od 20 godina! Šta je sa njima? Kakva je njihova tehnička ispravnost i uticaj na bezbednost u saobraćaju? Odgovore, znate i sami i susrećete se sa njima u vidu vesti tipa "iz neutvrđenih razloga vozač je prešao..."

A za sve to vreme, u Srbiju ulaze "nove" tone otpada. Da otpada, budući da zbog katastrofalne ekonomske situacije naši građani kupuju "krševe" iz, mahom, Evropske unije. Neki kažu da smo na to "prinuđeni" jer takva vozila po ceni odgovaraju našem tržištu. Samo, da li odgovaraju našem zdravlju i vazduhu koji udišemo?

Eto, baš nedavno je ministar zaštite životne sredine na jednom skupu u Privrednoj komori izjavio da Vlada Republike Srbije namerava da ograniči, odnosno zabrani uvoz polovnih vozila standarda Euro 3, pa eventualno i Euro 4. I još je izneo prilično alarmantan podatak da u Srbiji, zbog lošeg kvaliteta vazduha, godišnje umre 6.500 ljudi! U vezi svim ovim, ne znam šta onda se čeka? Bar je to jednostavno imajući u vidu odnose snaga u Vladi i Skupštini... Zapravo, znam šta se čeka... Izbori! A tako neka mera nikako ne bi bila popularna u glasačkom telu, koje inače glavu nema. I do tada, ko preživi!

Na kraju krajeva, tih grubo računato 632.000 tona otpada koje već postoje u Srbiji u vidu polovnih vozila prilično razotkriva i bajke o životnom standardu građana Srbije, nikad višim platama, rastu BDP-a i slično. A šta će biti sa tim otpadom? I gde će se to jednog dana preraditi? Mislim da odgovor i sami znate. U našim rekama i potocima, ako ih već ne stave u cevi za mini-hidroelektrane, ili na našim njivama, ako su uopšte još naše?

I onda u kom pravcu onda ide Srbija? Pa, i to znate, samo se bojite sebi da priznate! Postajemo "groblje", ne samo automobila i automobilskog otpada... A dok nešto ne preduzmemo, možemo svi zajedno da se držimo za vazduh, koji nažalost možemo da vidimo.

Zoran Živkov/TopSpeed